ایده های پلیمری

ایده های پلیمری خلاقانه که شاید برایتان جذاب باشد!

ایده های پلیمری

ایده های پلیمری خلاقانه که شاید برایتان جذاب باشد!

طی چند سال اخیر، صحبت های زیادی از زیان آور بودن پلاستیک ها و آلودگی محیط زیست با این مواد شنیده ایم. در این وبلاگ به این موضوع می پردازیم که این مواد پلاستیکی آنقدرها که می گویند هم ترسناک نیستند و با ایده های خلاقانه، می توان از دور ریختن این مواد جلوگیری کرد و اشیای جالبی تولید کرد.

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

پلیمریزاسیون امولسیونی (Emulsion polymerization) یکی از روش های تولید پلیمر در مقیاس صنعتی می باشد. به طور معمول در این نوع پلیمریزاسیون مونومرها (فاز ناپیوسته) از طریق واکنش رادیکال آزاد پلیمریزه می شوند. در این سیستم امولسیفایرهایی (سورفکتانت) وجود دارد که تجمع آنها در کنار یکدیگر مایسل ها را به وجود می آورد. مایسل ها مکانی هستند که در آن واکنش تبدیل مونومر به پلیمر انجام می گیرد. بنابراین معمولا ذرات معلق کلوئیدی در اندازه ای کمتر از یک میکرون به وجود می آیند؛ تجمع این ذرات معلق در کنار یکدیگر دوغابی تشکیل می دهد که محصول واکنش پلیمریزاسیون امولسیونی می باشد و لاتکس نام دارد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۳۰
رضا علویان

به منظور سنجش کیفیت فرآورده‌های پلیمری از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزاتی عرضه شده است.

به گزارش ایسنا، داوود خادمی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه فعالیت فناورانه این شرکت با طراحی و تولید دستگاه‌های کنترل کیفیت آزمایشگاهی آغاز کرده است، گفت: تاکنون موفق به ارائه محصولات فناور و خدمات گوناگونی به دانشگاه‌ها، بخش‌های صنعتی و پژوهش‌های فناورانه شده‌ایم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۵۶
رضا علویان

مقدمه ای برای نانو کامپوزیت های پلیمری

نانوکامپوزیتهای پلیمری نسل جدیدی ازمواد هستند که شامل یک ماتریس پلیمری و کمتر از ۱۰ درصد وزنی از یک تقویت کننده نانومتری می باشند. تقویت کننده های نانومتری به علت داشتن نسبت طول به قطر زیاد، ابعاد بسیار کوچک و میزان سطح بسیار بالا در مقایسه با تقویت کننده های معمولی نظیر الیاف شیشه و تالک،‌ در سطح بارگذاری (loading) کمتری باعث بهبود خواص مورد نظر گردیده و مسائل مربوط به تقویت کننده های رایج نظیر افزایش وزن ،‌ نقایص سطحی و مشکلات فرآیندی در آنها کمتر دیده می شود.

 

خواص نانوکامپوزیت‌ها

نانوکامپوزیت‌ها در مقادیر ۵-۲ درصد وزنی، خواص پلیمرهای خالص را به طرز قابل توجهی بهبود می‌دهند. این ارتقای خواص عبارتند از:  

  • خواص عبور پذیری مانند نفوذپذیری و مقاومت در برابر حلال‌ها؛   
  • خواص نوری
  • هدایت یونی
  • پودرهای نانوکامپوزیت نسبت سطح به حجم بالایی دارند. این نسبت در حالت بیشکل نسبت به حالت بلوری، بیشتر است.
  • کسر زیادی از اتمها در سطح ذرات پودرهای نانوکامپوزیت و یا در مرز دانه های ریزساختار نانوکامپوزیت ها قرار دارند.

خواص دیگر حاصل از ساختار لایه‌ای نانو سیلیکات‌ها در نانوکامپوزیت‌های پلیمری عبارتند از:

افزایش پایداری حرارتی و مقاومت در برابر شعله (آتش) در مقادیر بسیار کم پرکننده

نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در صنعت پلاستیک، قیمت پایین نانوکلی(clay)  نسبت به سایر پرکننده‌های نانو و امکان استفاده از روش اختلاط مذاب در پلاستیک‌ها

 

مشکلات نانو کامپوزیت ها

عدم توزیع یکنواخت فاز دوم در فاز زمینه در نانوکامپوزیت ها، خواص مکانیکی نانوکامپوزیت ها را کاهش می دهد. تجمع ذرات پودر بسیار ریز در نانوکامپوزیت ها موجب افزایش انرژی سطحی آنها شده، کاهش خواص مکانیکی نانوکامپوزیت ها را به دنبال دارد.

همچنین استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت برای توزیع یکنواخت فاز دوم در داخل فاز زمینه و جلوگیری از بهم چسبیدن ذرات پودر نانوکامپوزیتی و ساخت نانوکامپوزیت هایی با ریزساختاری همگن و خواص مکانیکی بالا، باعث غیراقتصادی شدن و همچنین پیچیده تر شدن فرآیند می گردد.

 

کاربردهای نانوکامپوزیت ها

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۲۲
رضا علویان

در مورد تکنولوژی پرینت سه بعدی، این یک محدودیت پذیرفته شده است که قطعات تولید شده به روش ساخت افزایشی باید کوچکتر از دستگاه پرینتر سه بعدی باشند. پس از اتمام عملیات پرینت سه بعدی قطعات، عملیات پس پردازش و مونتاژ قطعات با هدف ساخت سازه های بزرگتر صورت می گیرد. پرینت سه بعدی در مقیاس بزرگ امکان پذیر است اما تعداد این سیستم ها در مقایسه با پرینتر های سه بعدی رومیزی در دسترس کمتر می باشد. در حال حاضر حجم پرینت سه بعدی یکی از بزرگترین دستگاه های موجود در بازار 1 مترمکعب است. دانشمندان در یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله Applied Materials & Interfaces، قابلیت انبساط فوم پرینت سه بعدی شده را به عنوان یک راه حل برای رفع محدودیت حجم ساخت بررسی کرده اند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۳۳
رضا علویان

به نقل از تبیان: «نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.»

 

نام ایده: پلیمر خوشبوی زیست تخریب پذیر

نام ارایه دهنده: ملیحه خیرآبادی

زمینه و نوع پروژه: شیمی - عملی

درجه سختی: متوسط

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۹ ، ۱۵:۵۱
رضا علویان

محصولات مورد بررسی طرح حاضر تولید فیلم های بسته بندی مواد غذایی هوشمند می باشد. این فیلم ها که از طریق فن آوری نانو تولید می گردنداز دنیای تولید و عرضه گسترده ای برخوردار می باشند. بسته بندی های هوشمند مواد غذایی علاوه بر به تأخیر انداختن عوامل محیطی مؤثر بر مواد غذایی ، روشی پویاتر را برای نگهداری محصول بکار می گیرد. از این رو باید گفت که ضرورت استفاده از بسته بندی هوشمند ، حفظ کیفیت محصولات غذایی ، کاهش ضایعات آن ، کاهش مصرف انرژی در فرآیند نگهداری و … است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۴۶
رضا علویان

فستیوال صنعت پلاستیک و پلیمر به عنوان ششمین فستیوال در تاریخ نهم اسفند ماه برای تجاری سازی ایده های برتر در حوزه پلاستیک پلیمر با حضور سرمایه گذاران، صنعت گران و ایده پردازان برگزار می شود.
ایجاد فرصت تجاری سازی برای ایده های برتر حوزه پلاستیک و پلیمر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۴۱
رضا علویان