ایده های پلیمری

ایده های پلیمری خلاقانه که شاید برایتان جذاب باشد!

ایده های پلیمری

ایده های پلیمری خلاقانه که شاید برایتان جذاب باشد!

طی چند سال اخیر، صحبت های زیادی از زیان آور بودن پلاستیک ها و آلودگی محیط زیست با این مواد شنیده ایم. در این وبلاگ به این موضوع می پردازیم که این مواد پلاستیکی آنقدرها که می گویند هم ترسناک نیستند و با ایده های خلاقانه، می توان از دور ریختن این مواد جلوگیری کرد و اشیای جالبی تولید کرد.

انواع لوله های پلیمری

سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۳۲ ق.ظ

استفاده از انواع لوله های پلیمری در تاسیسات ساختمانی از اوایل دهه ۳۰ میلادی در آلمان و به منظور لوله کشی فاضلاب رواج یافت. به مرور و با توجه به ویژگیهای این نوع لوله ها در مقایسه با لوله های فلزی نظیر مقاومت به خوردگی، رسوب ناپذیری، وزن کم و حمل و نقل و نصب آسانتر کاربرد آنها نیز توسعه بیشتری یافت. با این حال لوله های پلیمری نیز بسته به نوع و خواص ذاتی شان کاربردهای خاص یافته اند.

پلاستیکها از انواع پلیمرهای آلی می باشند که بر اساس رفتارشان در برابر حرارت به دو دسته کلی ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می شوند. ترموپلاستیک‏ها در دمای محیط به شکل جامد بوده و با افزایش دما نرم و شکل‏ پذیر می ‏شوند و برای تولید لوله ‏های پلاستیکی پلی ‏پروپیلن (p.p)، پی ‏وی‏ سی (PVC) یا پلی ‏اتیلن (PE) کاربرد دارند. ترموست‏ها مواد نسبتاً تردی می ‏باشند که براحتی نمی‏توان آن‏ها را حتی با اعمال حرارت تغییر شکل داد.

خواص فیزیکی لوله های پلاستیکی

مقاومت به سایش و خوردگی
لوله‏ های پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر انواع اسیدها، محلول‏های نمکی، مایعات و گازهای خورنده دارند. این مقاومت با افزایش غلظت برخی از مواد شیمیایی خاص یا دما تغییر می‏کند. مثلا لوله ‏های پلی ‏اتیلن در برابر اسید سولفوریک ۷۰ درصد در دمای ۲۳ درجه سانتیگراد مقاومت خوبی دارند ولی جهت انتقال اسیدسولفوریک ۹۵ درصد مناسب نمی ‏باشند. به عنوان مثالی دیگر برخی از لوله ‏های پلی ‏اتیلن که برای انتقال گازهای حاوی اکسیدهای نیتروژن در دمای ۲۳ درجه مناسب می ‏باشند نباید برای انتقال این گازها در دمای ۵۰ درجه مورد استفاده قرار گیرند.

صافی جداره‏ ی داخلی

یکی از ویژگی های بارز لوله های پلاستیکی جداره‏ های داخلی فوق‏ العاده صاف آنهاست که باعث جلوگیری از تجمع هر نوع رسوب بر روی دیواره داخلیشان می شود.

خواص حرارتی
قابلیت هدایت حرارتی لوله‏ های پلاستیکی نسبت به لوله ‏های فلزی پائین‏تر است بنابراین اتلاف یا جذب حرارتی کمتری دارند که جهت استفاده در سیستم‏های فاضلاب ویژگی مفیدی محسوب می شود. با این حال ضریب انبساط حرارتی لوله ‏های پلاستیکی بالا بوده و بایستی در هنگام طراحی مدنظر قرار گیرد. برای مثال ضریب انبساط حرارتی P.V.C پنج برابر فولاد است. به همین علت تعداد بست‏ها و نگه‏دارنده ‏های مورد نیاز جهت نصب لوله‎‏های پلاستیکی در مقایسه با لوله‏ های فلزی به مراتب بیشتر بوده و در فواصل کمتری نسبتبه یکدیگر باید نصب گردند.

خواص الکتریکی

پلاستیک‏ها هادی جریان الکتریسیته نیستند و دچار خوردگی‏های گالوانیکی و الکتروشیمیایی نمی شوند.

چگالی
لوله‏ های پلاستیکی بسیار سبک‏تر از لوله‏ های فولادی، آزبستی، بتنی و سیمانی هستند. بنابراین هزینه حمل و نقل و نصب آن‏ها به مراتب کمتر می شود

خواص مکانیکی لوله های پلاستیکی

پلاستیک‏ها مقاومت مکانیکی فلزات را ندارند اما قابلیت انعطاف پذیری بالاتری دارند. مقاومت پلاستیک‏ها در برابر نیروهای کششی بسیار بالاست و با افزایش درجه حرارت مقاومت مکانیکی کاهش و مقاومت در برابر ضربه بیشتر می‏گردد. قابلیت اشتعال لوله‏ های پلاستیکی بسته به جنس کاملا متفاوت می باشد. در اغلب موارد آتش باعث تجزیه شیمیایی آنها شده و محصولات حاصل از احتراق باعث گسترش و افزایش حجم آتش می‏ شوند.

رده‏ بندی لوله‏ های پلاستیکی از نظرتحمل فشار

به جز لوله ‏های مورد استفاده در فاضلاب و سیستم‏های تخلیه تمام لوله ‏های پلاستیکی از نظر تحمل فشار رده ‏بندی شده ‏اند. بطور کلی سه روش استاندارد برایرده‏بندی لوله‏های پلاستیکی از نظر تحمل فشار موجود است که عبارتند از:

۱- عدد اسکجول (schedule number):
که از رابطه P/S)×1000) قابل محاسبه است که در آن (P) فشار سیستم (سرویس) مورد نظر و (S) حد مجاز تنش (allowable stress) است.
۲- نسبت ابعادی استاندارد (SDR):
SDR که مخفف (Standard dimension Ratio) است از تقسیم قطر خارجی لوله به ضخامت آن قابل محاسبه است.
۳- رده‏ بندی عددی برای سطح فشار قابل تحمل:
در این روش برای هر لوله فشار قابل تحمل به صورت عددی مشخص می‏گردد. برای مثال معمول‏ترین رده‏ های فشاری لوله‏ های پلاستیکی عبارتند از ۵۰، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰، ۲۰۰ و ۳۱۵ psi. برخی اوقات نیز برای رده‏ بندی فشاری از کدهای چهار رقمی و یک پیشوند الفبایی که نشان دهنده نوع پلیمر است، استفاده می‏گردد. رقم اول و دوم این کد چهار رقمی به ترتیب نشانگر نوع و پایه رزین و رقم سوم و چهارم میزان فشار لازم جهت تست هیدرواستاتیکی لوله را به صورت تقسیم شده بر ۱۰۰ و برحسب Psi بیان می‏دارند.

کاربرد لوله‏ های پلاستیکی

از لوله ‏های پلاستیکی جهت سیستم‏های فاضلاب، آب‏رسانی، آبیاری، توزیع آب، باغبانی، تصفیه خانه ‏های فاضلاب، صنایع غذایی،کارخانجات داروسازی، صنایع نفت و گاز استفاده می شود.

 

پلیمرهای مصرفی جهت ساخت و تولید لوله‏ های پلاستیکی

• پلی وینیل کلراید (PVC)
• پلی وینیل کلرایدکلره (CPVC)
• پلی اتیلن (PE)
• پلی پروپیلن (PP)
• اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
• پلاستیک‏های مقاوم شده با الیاف شیشه‏ای (GRP).

لوله ‏های P.V.C:

PVC یکی از پرکاربردترین انواع پلاستیک‏ها در صنعت است. یکی از ویژگی‏های PVC آن است که آتش را بر روی لوله پخش نمی ‏کند بلکه فقط همان نقطه ‏ای که در آتش قرار گرفته سوخته و از بین می‎رود.
معایب لوله ‏های PVC تردی و ترک خوردن در درجه حرارت‏های صفر و زیر صفر، افت کیفیت در برابر تابش بیش از حد آفتاب با اشعه ‏ماوراء بنفش و غیر قابل استفاده بودن جهت انتقال آبگرم می باشد.

لوله‏ های C.P.V.C

نسبت به لوله‏ های PVC قادر به تحمل درجه حرارت‏های بالاتر هستند و از آن‏ها برای رفت و برگشت آبگرم در سیستم‏‏های حرارتی می‏توان استفاده نمود. از مزایای لوله های CPVC مقاومت در برابر عبور اکسیژن و مقاومت در برابر اشتعال می باشد. همچنین حد تحمل فشار و تنش‏های کششی نیز درلوله ‏های CPVC نسبت به لوله ‏های PVC، PP، PEX و PB بالاتر است.
از معایب لوله ‏های CPVC مقاومت کم در برابر حشره ‏کش‏ها، قارچ‏ کش‏ها و داروهای ضد موریانه ، ترک خوردن در مجاورت برخی از روغن‏های تبرید می باشد.

لوله‏ های پلی‏ اتیلنی (PE)

پلی اتیلن از استحکام و مقاومت به ضربه خوبی برخوردار است. یکی از انواع شناخته شده لوله ‏های پلی ‏اتیلنی لوله PEX یا همان لوله پلی‏ اتیلنی مشبک (Cross Linked Polyethylene) می‏‏باشدکه درجه حرارت‏های بالا و فشارهای نسبتاً بالا  تا (100 Psig) را تحمل می‏کند و امروزه جهت سیستم‏های گرمایش  از کف استفاده می‏شود.

لوله ‏های اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

اکریلونیتریل بوتادین استایرن همانند شیشه شفاف و دارای سختی بالایی است. لوله‏ های ساخته شده از ABS دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت می‏باشند و فشارهای نسبتاً بالا را نیز تحمل می‏کنند. از دیگر کاربردهای ABS می‏توان به ساخت انواع تلق‏های صنعتی به عنوان سطوح چراغ‏ها، ساعت‏ها و … اشاره نمود.
ABS دارای مقاومت بالایی در برابر خزش و ترک‏ خوردگی‏های تنشی بوده و همچنین از مقاومت فوق‏ العاده‏ای در برابر ضربه برخوردار می‏باشد طوریکه این ویژگی را حتی تا درجه حرارت منفی ۴۰ درجه سانتیگراد حفظ می‏نماید. مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر سایش این نوع پلیمربسیار عالی است. ABS به آرامی می‏سوزد، اما محصولات احتراق آن مونواکسیدکربن،دی‏اکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن می‏باشند. استنشاق بخارات آن می‏تواند خطرناک بودهو گرد و پودر ناشی از سنگ‏زدن و ماشین‏کاری این پلیمر می‏تواند باعث ایجاد حساسیت والتهاب در پوست و چشم‏ها گردد.

لوله ‏های GRP

این نوع لوله ها با الیاف شیشه ‏ای تقویت شده تا مقاومت استاتیکی لوله در برابر فشار را افزایش دهند و از قیمت بالایی برخوردارند.

منبع:بارینکو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۲۶
رضا علویان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی